ChantalinKorea.reismee.nl

Opvallend

Tot nu toe heb ik vooral geschreven als in een soort dagboek, van dag tot dag wat ik hier allemaal zie en meemaak. Aangezien deze hele week vooral werd ingenomen door school lijkt me dat wat minder spannend. Het leek me leuker om eens te beschrijven wat me hier nu allemaal opvalt in dit ver en voor vele vreemd land met oosterse cultuur.

Wat me als een van de eerste dingen opviel hier was dat de mensen korte en lichte buigingen maken wanneer ze iemand op straat tegenkomen, iets aannemen van iemand of als je bij een kassa iets afrekent. Ook nemen ze bijvoorbeeld geld altijd met twee handen aan. Als je op straat iets wordt aangeboden (zoals een foldertje) dan neemt werkelijk iedere Koreaan dat aan, waarschijnlijk om maar gewoon beleefd te zijn. Wat hier ook belangrijk is, is dat ze zeer respectvol zijn voor iedereen die ook maar een beetje ouder is dan zijzelf. Bij de geboorte zijn de Koreanen al 1 jaar en een geboorte dag doet er niet toe, alleen het geboortejaar.

Sloten draaien hier vaak de 'verkeerde' kant op, namelijk linksom voor op slot. Ook veel kranen hier moet je naar beneden duwen om hem open te zetten, erg vreemd als je dat voor de eerste keer tegenkomt. Een ander ding wat nogal ongebruikelijk is thuis, is dat als ik hier naar de gang wil lopen ik altijd mijn schoenen uit moet doen en slippers aan om het stukje gang te bewandelen. Vervolgens moet ik deze slippers dan weer voor mijn kamer uitdoen. Beetje onnodig als je het mij vraagt, maar ik zal me er netjes aan houden hier.

In de metro wordt je geacht gewoon je mond te houden, of in ieder geval zachtjes te praten. Doe je dit niet, zoals de gemiddelde Hollander met zijn zware stem, dan wordt je gewoon 'gesjust' (het is zelfs mij al overkomen...). Trouwens, zebrapaden hier zijn géén zebrapaden! Wel als er een stoplicht bijstaat, dan kun je met een gerust hart oversteken, maar zonder stoplicht zijn er maar weinig Koreanen bij die er naar kijken. Vaak in drukkere straten zie je ook iedereen om een auto heenlopen, terwijl de auto maar gewoon heel rustig verder rijdt ook al lopen er nog mensen voordoor (die gaan dan wel aan de kant is het idee).

Wat op straat opvalt is dat veel jonge stelletjes vaak iets van dezelfde kleding aanheeft. Of een zelfde shirt, of dezelfde schoenen of zelfs compleet dezelfde outfit. Alleen maar hand in hand lopen geeft blijkbaar nog niet genoeg signaal af?! Wat verder ook opvalt is de overal aanwezige reclame voor plastische chirurgie. En als je de meeste meisjes eens goed gaat bekijken dan kun je je heel goed voorstellen dat dat hier een normaal verjaardagscadeau zou kunnen zijn (het straatbeeld voor de meeste mannen zal daarom niet erg verkeerd zijn). Blijkbaar heeft 80% van de vrouwen tussen de 20 en 60 in Zuid-Korea wel iets aan plastische chirurgie gedaan, echt belachelijk veel.

Mensen op straat spreken over het algemeen erg slecht Engels (of ze hebben ineens het gedrag van de Fransen overgenomen). Toch leren ze het hier wel al vanaf de basisschool, dus waar ze zich dan al die tijd mee bezig houden geen flauw idee. Het blijkt wel een moelijke taal te zijn voor de mensen hier om te leren. Nog iets anders, studenten hier zijn enorm obsessed van een A+. Niet eens dat ze allemaal werkelijk leergierig of geinteresseerd zijn, maar puur alleen om dat lettertje te krijgen op hun diploma.

Koreanen eten hun rijst hier gewoon met een lepel in een restaurant, dus no need om met je stokjes te gaan zitten klunsen, tenzij je daar lol aan beleefd;) Het is hier blijkbaar ook normaal dat vrouwen minder betalen om een club in te mogen en dat de lokale Mr Pizza als slogan 'Ladies first' heeft en op de gevel 'we love women' staat.

Verder is het niet ongebruikelijk om mensen al vroeg op straat dronken te zien, omdat ze nog met de metro naar huis willen (die maar tot half 1 rijdt snachts). Ook niet ongebruikelijk om ze vervolgens ergens passt out te zien slapen omdat ze de metro niet meer gehaald hebben. Wat hier goed bij aansluit is het feit dat Korea het land is waar de meeste sterke drank per persoon gedronken wordt.

Wat me verder verteld is, is dat alle Koreaanse mannen hier verplicht twee jaar in militaire dienst moeten. Zo was Timothy (uit California, maar met Koreaanse ouders) toch wel erg gebrand om hier een alien card te krijgen, anders zou hij ook zomaar nog opgeroepen kunnen worden blijkbaar. Wist je trouwens dat Noord en Zuid Korea officieel nog steeds in oorlog zijn? Er bestaat alleen al zo'n 60 jaar een 'staakt-het-vuren'. Het is daarom ook niet raar dat er hier nog zoveel Amerikaanse troepen aanwezig zijn, vooral in Seoul. Noord Korea heeft een enorm agressief nuclear programma en vuurt wekelijks blijkbaar raketten af (dit kreeg ik te horen van mijn Free Trade Agreement professor HUH Jaenne Lee, ze was niet erg specifiek over waar de raketten dan op af gevuurt werden, maar schijnbaar ook op Koreaanse eilanden). Nu klinkt het bijna gevaarlijk hier, maar dat is het absoluut niet. Dus maakt u geen zorgen alstublieft (ookal ga ik morgen eens een bezoekje brengen aan de grens met Noord-Korea via een excursie).

Reacties

Reacties

Astrid Kraayvanger

He Chantal,

Leuk om al die verhalen te lezen. Geniet ervan daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!